IN FERNEM LAND

SEIFFERT i STEMME, Tristan und Isolde


tristan-und-isolde-2onLa temporada vinent el Liceu ens proposa altre cop Tristan und Isolde.

Hi ha qui es pregunta per què reposar un altre cop aquest títol, doncs l’última edició, molt notable per cert, data de la temporada 2001-2002. No seré jo qui m’apunti a la llista de tots aquells contraris a que es torni a fer. Possiblement consideri aquesta òpera com la millor de Wagner i de Wagner no cal dir el que en penso, oi?.

Per cantar el difícil i esgotador, per bé que bellíssim rol de Tristan, el Liceu ha anunciat a Peter Seiffert, el tenor tot terreny, que comptant amb una veu, en teoria no apropiada per cantar els grans rols de tenor heroic, de mica en mica els va incorporant tots, amb resultats més que notables. Inoblidable el seu Tannhaüser al Liceu.

Els primers intents amb el Tristan han estat una mica accidentats, esperem que quan arribi al Liceu ja l’haurà cantat més i el tindrà més mesurat.

La seva Isolda serà Deborah Voigt, que esperem que definitivament ens convenci. Molt possiblement la Voigt hagués estat la Isolda ideal fins fa tres anys, amb el permís de Waltraud Meier, que continua ostentant el reialme quasi indiscutible, si més no ha estat la Isolda absoluta des de que Daniel Barenboim la va escollir per la ja mítica producció del Festival de Bayreuth de 1995 en la producció de Heiner Müller, al costat de Siegfried Jerusalem (disponible en un fabulós DVD de la DG).

nina_stemme_isoldaDes de que la soprano sueca Nina Stemme va incorporar la Isolda en el seu repertori (Festival de Glyndebourne 2003), ha esdevingut una Isolda referencial. Té previst portar aquest emblemàtic personatge durant aquest any a la ROH, a Munic i a Houston.

Avui us proposo escoltar (el llarg duo) i baixar (si voleu), el segon acte del Tristan und Isolde de Richard Wagner, tal i com el varen cantar en una versió de concert a la Berwaldhallen d’Estocolm, Nina Stemme i Peter Seiffert amb l’orquestra de la Radio Sueca, sota la direcció de Daniel Harding, el passat 24 de gener del 2009.

Seiffert em sembla poc adequat pel rol i això que el segon acte és el que millor li hauria d’anar. El cant és líric i acurat, però la veu no acaba de respondre al que ell vol fer i al menys el dia del concert, s’acusava la oscil•lació molesta que darrerament sovinteja moltes de les seves actuacions. Senyal de que malgrat la tècnica que utilitza i lo bon cantant que és, abocar-se a rols heroics li passa una certa factura.

La Stemme és tota un altre cosa. Aparentment la veu no mostra cap màcula, cap zona danyada, cap tibantor. A l’exuberància vocal li hem de sumar una notable interpretació, per bé que en el segon acte tan sols escoltem la Isolda eternament enamorada. La Stemme és tot un luxe i ja m’hagués agradat que fos la nostra Isolda.

Direcció una mica contradictòria pel tempo escollit i la intensitat sonora està a càrrec del director anglès Daniel Harding, que mai m’acaba de convèncer del tot.

El concert es va iniciar amb el preludi del primer acte, per atacar després amb el segon acte sense solució de continuïtat.

El repartiment complert és:

Isolde: Nina Stemme
Tristan: Peter Seiffert
Brangaene: Katarina Karnéus
Marke: Brindley Sherratt
Melot and Kurwenal: Daniel Johansson

Swedish Radio Symphony Orchestra
Director: Daniel Harding

  • Per baixar-vos el preludi del 1er acte i tot l’acte segon, premeu aquí

Un comentari

  1. Ceph

    Joaquim, no sé si sabes -esto es casi un off topic- que en el Châtelet de París se presenta a finales de marzo e inicios de abril, “Die Feen”, dirigido por Minkowski con dirección escénica de Sagi… 😉

    M'agrada

  2. dandini

    El Peter Seiffert no porta gaires Tristans a les seves espatlles i de moment no s’hi acaba de trovar comode.Al Met la 1ª funció que li vaig veure va/va fer patir molt al darrer acte.Despres de cancel·lar alguna funció va reempendre el rol amb millors resultats sense arrivar a l’excel·lencia.Crec que el rol de Tristan necessita programar dos tenors de gran nivell per resoldre aquestes eventualitats,espero que el liceu ho tingui en compte.

    M'agrada

  3. Chusco

    Si el mes pasado Seiffert estaba así, para la temporada que viene no nos llega en condiciones.
    Dicho de otra manera preferiría que Stemme cantara la Isolda y que Hepner no cantase La Dama de Picas e hiciera compañía a la sueca.
    Voy a ser positiva.
    Espero que Seiffert dosifique sus fuerzas y haga un Tristan lírico pero digno y también deseo que la Voigt mejore sus prestaciones anteriores. Lo tiene mejor ella que él.
    De ella siempre se ha dicho que deje de hacer los roles italianos para centrarse en Wagner y Strauss. Si no pasa esta prueba, empezaré a pensar que la Voigt no es tan buena como esperábamos.
    La Stemme me ha encantado y no acabo de entender tus reticencias a la dirección de Hardy.

    M'agrada

  4. Golaud

    Seiffert parece mil veces más heroico en Tannhauser que en Tristan, sin dejar de ser un lírico ancho o con empuje como a lo Kollo con recursos. Será que Tristán no sólo hay que parecerlo, hay que serlo. Yo espero que no se gaste mucho, que quiero disfrutarlo en el próximo Tannhäuser de Madrid.

    A mí Stemme me gusta mucho como cantante, pero no sé por qué, espero siempre un poco más de ella. Yo creo que aún le falta por completar una Isolde como la de Meier, ya que la comparas. ¿No crees también que la grabaión con Domingo vino un poco pronto? Lo mismo es que para Domingo venía un poco tarde, jeje.

    M'agrada

  5. Ceph ¡qué ilusión volverte a ver por aquí!. Espero que tu estancia parisina sea fructífera.
    Esa noticia que nos dejas es estupenda, el problema es poder acercarse a Paris, en un momento que tengo otras prioridades por resolver, aunque la esperanza es lo último que se pierde, y ese “pre Wagner” me gusta MUCHO.
    Golaud, llevas razón con la grabación de Pappano. Seguramente de la Stemme tendremos en el futuro más Isoldas (en DVD ya que CD’s está complicado). Te aseguro que cuando la oigas al natural te quedarás ANONADADO.
    Es una voz con mucho poder y no tan fría como puede parecer en un audio.
    Cuando se dedica a la ópera italiana ya no me convence.

    El caso de Seiffert es más preocupante y siguinedo a Kollo, terminará como él, con una oscilación vocal insoportable.

    M'agrada

  6. Pues para mi oreja ( que obviamente para cosas wagnerianas es bastante ingenua e sin entrenar :-((((() Seiffert no suena tan mal,. por lo menos tiene buena diccion y le entiende y no grita como otros que escuche. Tampoco es que los haya tantos hoy en dia… segun tengo entendido Karita Mattila quiere ser Isolde pero no encuentra Tristan… La Stemme me gusta pero la Meier es geniallll. La vi en Orturd y me dejo con ganas de mucho mas de lo que sea! Tb su Eboli fue una de las que mas me gusto de todas las que he visto. A Voigt no la veo nada en el papel….porque esto no solo hace falta cantarlo, hay q sentirse Isolde, derrochar pasion y no se yo la senora…

    M'agrada

  7. kenderina

    Hariclea, bonita…que la Mattila lo que busca es un Siegmund para cantar la Siglinde en Walkiria..que dice que no hay uno bueno …jajajaja. Me parece a mi que lo va a encontrar muy pronto….

    M'agrada

  8. Q me lio… me dice Kende q Mattila buscaba Siemund… eso ya creo q se ha solucionado ;-))) Y por cierto Joaquim, que pintura mas preciooooosaaaaa. Estoy en busqueda de cosas para mis blancos paredes, pero tengo q ser selectiva ya que no hay muchos. De momento tengo a un senor entre llamas con firmas encima a las que les tengo mucho carino 🙂 Y no, no es el que pensais, es Keenlyside de Don y las firmas son de el y sus colegas en el Don de ROH, mi primer espectaculo en Londres. Pero a lo que iba, q lo segundo pensaba ser La primavera de Botticelli pero esta me encantaaaa…

    M'agrada

Deixa un comentari