IN FERNEM LAND

HA MORT LLUÍS ANDREU, director artístic del Liceu del 1981 a 1990


Lluís ANdreu. Foto extreta del perfil de FB Manel Lluis Andreu

Lluís Andreu. Foto extreta del perfil de FB Manel Lluis Andreu

Lluís Andreu, el primer director artístic que va tenir el Liceu com a teatre públic, en el que aleshores es va anomenar Consorci del Gran Teatre del Liceu, va morir ahir a Barcelona.

Amb la direcció general de Lluís Portabella primer (1981-1986) i més tard la de Josep M. Busquets (1986-1992), Lluís Andreu va ser el director artístic de 1981 a 1990, nou anys d’activitat il·lusionant després de la precarietat econòmica, artística i social del darrer període de l’empresari Joan Antoni Pàmias. Amb el tàndem Portabella-Andreu vàrem començar a tornar a veure grans figures al Liceu, més enllà de l’entorn Caballé que mai va fallar al Teatre, en aquest període varem començar a veure un ressorgir dels grans cantants que sempre havien estat un senya d’identitat del teatre de les Rambles. Repassant les temporades d’aquest primer període ple de il·lusions s’aprecien uns repartiments que si aleshores ja ens semblaven estel·lars, ara amb la visió i perspectiva dels anys han esdevingut veritablement històrics.

Les formes encara conservaven quasi tots els aspectes heretats del passat, amb el mateixos torns d’abonaments i l’activitat operística que s’iniciava a principis del mes de novembre, si bé s’allargava fins al mes d’abril. Es varen inventar els festivals de primavera al voltant del Patronat Pro Musica del Sr. Portabella, que varen desaparèixer (per insostenibles) i l’activitat es va anar allargant mica en mica dins el mes de juny/juliol.

Van ser anys de molts cantants i de repartiments luxosos i d’un dispendi econòmic irracional, ja que el Sr Portabella no és que vingués al món sota el signe de l’austeritat. Va aconseguir el somni de la seva vida, dirigir el Liceu, però li ca costar la ruïna personal.

Amb un director general desprès, el Sr.Andreu va aconseguir en pocs anys enlluernar-nos. Al Liceu li calia un canvi, era un teatre obsolet sota molts punts de vista. Per suposat les instal·lacions no complien cap requisit ni de seguretat, com va quedar ben palès uns anys més tard, ni d’aspectes tècnics per fer front a les escenografies modernes, ja no dic agosarades, dic modernes, d’aquelles que en un teatre amb una mica de capacitat tècnica permetien canviar les escenografies amb poc temps, i que en canvi al Liceu, amb un escenari considerable, no podien encabir-les o l’estona per a fer els canvis entre acte i acte, s’eternitzaven.
Però calia canviar el Cor i l’Orquestra. Es va contractar al mestre Uwe Mund i es va contractar a Romano Gandolfi i Vittorio Sicuri “robats” a cop de talonari de la Scala, per fer un miracle, i caram si el van fer.

Les instal·lacions eren antigues i el públic també, i malgrat que amb el Consorci van arribar tota una sèrie de nouvinguts que fins feia ben poc renegaven del Liceu i l’òpera, el nou Liceu no arribaria fins després del desastre del incendi.

La gestió artística de Lluís Andreu va ser conservadora en les òperes programades, però de seguida van tenir clar que el públic havia de tornar al teatre atret per els títols i sobretot els cantants. Les produccions, tret de comptades excepcions no eren importants, ni rellevants, complien un requisit, res més. En el millor dels casos eren decoratives, i en la gran majoria eren el focus constant de les protestes d’una part del públic que tenia ganes de modernitzar-se del tot. Veureu que en tots aquells anys, pràcticament les direccions escèniques corrien a càrrec de Giuseppe de Tomassi (que ben segur va fer un bon pla de pensions) i d’Antonello Madau-Díaz per a les òperes italianes, mentre que les d’àmbit germànic anaven a càrrec del Werner Michael Esser. Segurament ara només acceptaríem aquelles que aleshores ens van semblar genials (Ponnelle i Faggioni) però tot i així el procés va tenir la seva lògica. Calia recuperar e prestigi vocal per després anar a cercar altres objectius i carències que el Liceu no podia continuar mostrant.

Al Sr Andreu li devem unes nits de glòria vocal que jo no podré oblidar mai. A la llarga llista d ela seva gesti´hi ha molts repartiments i noms estel·lars que van resultar un desastre, ja que aquestes coses passaven, passen i passaran. Qui no recorda aquell Fledermaus del Patronat ProMusica que tenia que ser una glòria i va resultar un fracàs estrepitós, però són molts més els repartiments que varen aplegar l’entusiasme que provocava la confluència de grans noms reunits en una mateixa representació. Jo només citaré un moment d’una tarda inoblidable, el tercet final de Faust amb Freni, Kraus i Justino Díaz i l’explosió d’aplaudiments que es va produir aturant l’acció. Allò per a mi és el que defineix millor el període de la direcció artística de Lluís Andreu, la importància de les veus per sobre de tot.

Aquí teniu la cronologia de les òperes, amb els principals cantants i directors musicals i escènics de totes les òperes, més els concerts i recitals que van tenir lloc en aquelles temporades:

I Festival d’Òpera (maig/juny 1981) Patronat ProMusica
Companyia del Teatre Mariinski de Sant Petersburg.

Ievgueni Oneguin: Termirkanov (dm)/Sokoloc (de); Shevchenko, Gorojovskaia, Steblianko, Leiferkus, Ojotnikov.
Boris Godunov: Kalientiev (dm)/Sokolov (dm); Shtokolov, Diadkova, Silantiev, Diedik, Bogachiova, Fedotov.
Pikovaia Dama: Temirkanov (dm)/Gladkovski (de); Stieblianko, Leiferkus, Liebed, Bogachiova, Shevchenko, Filatova.
Concert amb Gorojovskaia, director Temirkanov

Temporada 1981/1982

Lohengrin: Albrecht (dm)/Drechsel (de), Salminen, Hofmann, Slatinaru, Mastilovic, Henrincx, Tichy.
Il Barbiere di Siviglia: Masini (dm)/Cosentino (de); Palacio, Dara, Carter/Ott, Sardinero/Cappuccilli, Siepi.
Ernani: Guadagno (dm)/de Tomasi(de); Todisco, Cappuccilli/Pons, Giaiotti, Stapp.
Adriana Lecouvreur: Marco (dm)/de Tomasi (de); Carreras, Vinco, Serra, Caballé, Cossotto.
Anna Bolena: Marco (dm)/Wallmann(de); Caballé/Garner, Siepi, Nafè, Serra.
Lucia di Lammermoor: Boncompagni/Rivoli (dm)/de Tomasi (dm); Deutekom/Wise, Kraus/Carreras, Philips/Manuguerra, Nalerio-Frachia/Rinaudo.
La Favorita: Gatto(dm)/de Tomasi(De); Sardinero, Parada, Kraus, Ferrin.
L’elisir d’amore: Lipton (dm)/Bertinetti (de); Pizzo/Vance, Bergonzi/Carreras, D’Orazzi/Pons, Portella/Sramek.
Concert Mirella Freni, director Romano Gandolfi.
Concert Montserra Caballé i Josep carreras, director Daniel Lipton.
Tosca: Lipton (dm)/Madau-Díaz (de); Troitskaia, Luchetti/Todisco, Pons, Tosi.
Salome: Vanderzand (dm)/Esser (de); Böhm, Szirmay, Knie, Johnson, Gahmilch.
Madama Butterfly: Rivoli(de)/de Tomasi (de); Hayashi, Saito, Visconti, Sardinero.
Mefistofele: Rivoli (dm)/de Tomasi (de); Giaiotti, Lima, Troitskaia.
Il Tabarro: Marco (dm)/Madau-Díaz(de); Taddei, Lavirgen, Bakocevic
Pagliacci: Marco (dm)/Madau-Díaz (de); Todisco, Weidinger,Pons i Joaquim

II Festival d’Òpera ProMusica

La Traviata: Muller (dm)/Drobesch (de); Malfitano, Luchetti, Pons.
La Bohème: Rivoli (dm)/de Tomasi (de); Cotrubas/Wise, Domingo/Carreras, Tichy, Serra, Díaz.
Giulio Cesare: Weikert (dm)/Patané (de): Caballé, Díaz, Serra, Payne, Pierotti, de Kanel.
Concerts de l’orquestra Filharmònica de Leningrad, directors Mravrinski i Lilie, violinista Tretiakov
Don Carlo: Vanderzand (dm)/Madau-Díaz (de); Estes/Ghiuselev, Carreras, Pons/Weikl, von Halem, Caballé, Obratzsova.
Porgy and Bess (Harlem Opera Ensemble de Nova York) Barkhymer (dm)/Clipper (de); Hubbard/Evans, Swain, Qualls, Reynolds, Ivory, Johson.

Temporada 1982/1983

Don carlo: R.Abbado (dm)/Madau-Díaz (de); Talvela, Carreras/Veronelli,Nucci,Sardinero, Salminen/Petkov.
Die Zauberflöte: Boettcher (dm)/Pattané (de); Salminen, Wohlers, de Re/Lindsley, Ghazarian, Tichy.
Tristan und Isolde: Kulka(dm)/Esser (de); Wenkoff, Stamm, Martin, Nentwig, Randova.
L’italiana in Algeri: Cillario (dm)/Montarsolo – Ponnelle (de); Montarsolo, Guglielmi,González, Pierotti, Serra, d’Artegna.
La Vestale: Cillario (dm)/Giacchieri (de); Caballé, Todisco, Sardinero, Baglioni, Monachesi.
La Cenerentola: R.Abbado (dm)/Montarsolo – Ponnelle (de); Palacio, Bruscantini, Montarsolo, Alaimo, Baltsa.
Roméo et Juliette: Delacôte (dm)/de Tomasi (de); Carreras, Hernández, Williams, Wise, Serra,
Die Walküre: Mund (dm)/Wendler (de); Hofmann, Salminen/Rydl,Bailey, Napier, Lindholm, Dernesch.
Luisa Miller: Marco (dm)/Giuliano (de); Díaz, carreras, Mineva, Rydl, manuguerra, Gulín.
Macbeth: Rescigno (dm)/de Tomasi (de); Carroli/Cappuccilli, Díaz, Stapp, Bakst.
La Forza del destino: rescigno (dm)/Serebrinsky (de); Marton, Cappuccilli, Giacomini, Miltcheva, Plihska, Bruscantini.
Faust: Gandolfi (dm)/de Tomasi (de); Aragall, Plishka, Masterson, Sardinero, pierotti.
Otello: Guadagno (dm)/dalla Corte (de); Cossutta, Nurmela, de Palma, Vinco, Plowright.
La Bohème: Guadagno (dm)/dalla Corte (de); Hernández, Daniels, Aragall, Panerai, Serra, Ferrin.

Tercer Festival d’Òpera ProMusica

Il Trovatore: Campori (dm)/Madau-Díaz (de); Sardinero/Pons, Evstatieva/Zampieri, Obraztsova, Bonisolli, Federici.
Concert Alfredo Kraus director García Navarro.
Concert Franco Bonisolli director Campori
Tosca: Gandolfi (dm)/Faggioni (de) Neblett, Domingo, Carroli.
Tannhäuser: Hollreiser (dm)/Kellig (de); Thomaschke, Cassilly, Weikl/Hermann/Brendel, Schunk, Janowitz, Caballé, Sieber.
Parsifal: Decker (dm)/xon Ottenthal (de); Estes, von Halem, Sotin, Wenkoff, Dene, Randova.

Temporada 1983/1984

Carmen: Delacöte (dm)/Madau-Díaz (de); Obraztsova, Carreras/Murgu/Todisco, Carroli, Ferrarini.
Falstaff: Weikert (dm)/Pasqual (de); Pons, Allen, González, Tokody, Peters, Berini, Pierotti.
Der Fliegende Höllander: Albrecht (dm)/Esser (de); Meven, Jones, Brenneis, Estes.
Aida: Franci (dm)/Madau-Díaz (de); Roni, Obrazysova, Troitskaia, Cossutta, Giaiotti, Estes/Pons.
Werther: Valdés (dm)/de Tomasi (dm); Sandor, Serra, Vinco, Cossotto, Peters.
Recital Josep Carreras, Vincenzo Scalera (piano)
Herodiade: Delacôte (dm)/Karpo (de); Carreras, Pons, Kennedy, Serra, caballé, Vejzovic.
Ariadne auf Naxos: Kulka (dm)/Krüger (de); Nafé, Koening, Lindsley, Caballé, Tichy.
Faust: Gandolfi (dm)/de Tomasi (de); Kraus, Díaz, Freni, Sardinero, Hernánbdez.
Turandot: r.Abbado(dm)/Madau-Díaz (de); Marton, Vinco, Mauro/Bartolini, Vernette-Moore.
Fidelio: SWeikert (dm)/Drese (de); Bracht, Nimsgern, Neumann, Marton, Ridderrbusch, Kiss, Finke.
Die Entführung aus dem Serail: Rennert (dm)/Patané (de); Carter, Lindsley, González, Gahmilch, Moll, Rundgren.
Elektra: Mund (dm)/Drobesch (de); Szirmay, Vinzinng, Hass, Hiestermann, Raffell.
Wozzeck: Mund (dm)/Riber (de); Berry, Steinbach, Zednik, Silja, Szirmay.
Nabucco: Gandolfi (dm)/de Tomasi (de); Carroli, Nesterenko, Dimitrova, Ruiz.
Attila: R.Abbado (dm)/Ambrosini (de);: Nesterenko,Salvadori, Dimitrova, Todisco.
Recital Montserrat Caballé, Miguel Zanetti (piano)

IV Festival d’Òpera ProMusica

Messa da Requiem: Romano Gandolfi; Freni/Dimitrova, Schwarz/Payne, Carreras/Bartolini, Talvela.
La Fanciulla del West: Gandolfi (dm)/Faggioni (de); Zshau, Carroli, Domingo.
La fille du régiment: Guingal (dm)/de Tomasi(de); Welting, Kreus, Coviello, Tossi, Laghezza.
Die Fledermaus: Hager (dm)/Kelling (de); Janowitz, Brell, Minton, Jerusalem/Karcykowsky, Schöne, Holliday, Mary Sampere.

Temporada 1984/1985

Le nozze di Figaro: Valdés (dm)/Schenk )de); Lafont, Marshall, Cotrubas, Egel, Müller-Molinari.
Orfeo ed Euridice: Bernet (dm)/Ponnelle (de); Obraztsova/Baldani, Marschsall, Sieber.
Der Rosenkavalier: Mund (dm)/Kelling (de); Caballé, Sotin/Missenhardt, Troyanos/Walker, Hornick, Donath.
La Gioconda: Gandolfi (dm)/de Tomasi (de); Marton, Toczyska, Rydl, Payne, Carreras, Bordoni.
Tosca: Gandolfi (dm)/Faggioni (de); Marton, Aragall/Bartolini, Pons.
Samson et Dalila: Schmura (dm)/Pasqual (de); Cossotto, Vickers, Serra. Ariño, Vinco.
Il Barbiere di Siviglia: R.Abbado (dm)/Montarsolo (de); González/Giménez,Tadeo, Anelli, Nucci, Montarsolo.
Salome: Ros Marbà (dm)/Esser (de); Hiestermann, Szirmay, Jones, Wimberger, Horn.
Roméo et Juliette: Guingal (dm)/de Tomasi (de); Kraus, González, Hernández,Coviello, Serra.
I Capuletti e i Montecchi: Weikert (dm)/de Tomasi (de); Ferrarini, Baltsa, Fowler, Echevarria.
Siegfried: Kuntzsch (dm)/Esser (de); Goldberg, Appel, Wimberger, Berry, Szirmay, Payer-Tucci.
Madama Butterfly: Pérez-Busquier (dm)/Monjo (de); Tokody, Pierotti, Ordóñez, Pons.

Temporada de primavera:
Die Walküre: Fricke (dm)/Weber (de); Jerusalem, Tschammer/Rydl/Hauglad, Kiemer, Hass/Reppel, Frey-Rabine, Denize.
L’elisir d’amore: Salesky (dm)/ALberti (de); Ghazarian, Kraus, Coviello/Wixell/Weikl, Chausson.
Otello: García Navarro (dm)/Faggioni (de); Domingo, Carroli, Bladin, Dessì.

Temporada 1985/1986

Moses und Aron: Mund (dm)/Neugebauer(de); Mazura, Neumann, Calabro, Slania.
Andrea Chénier: Bartolini, Sardinero, Marton
Boris Godunov: Nelssn (dm)/Faggioni (de); Salminen, Plishka, Petkov, Lindroos, Baldani, Konsulov.
Semiramde: Siciliani (versió de cncert); Caballé, Valentini-Terrani, Giménez, Bogart.
Concert benèfic: Paternostro/Siciliani; Tarrés, Giménez, Valentini-Terrani, Ruiz, Pons, Caballé, Carreras, Echevarrìa.
Simon Boccanegra: R.Abbado (dm)/Puggelli (de); Pons, Freni, Ghiaurov/Furlanetto, Carreras, Chausson.
Concert benefic: Ros-Marbà, Maximiliano Valdés, Gandolfi, Dmingo (dm); Lloris, Zilys-Gara, Domingo, DiStefano, Kraus, Freni, Ruiz.
Manon: Perisson (dm)/Samaritani (e); González, Serra, Kraus, Dene.
Lohengrin: Prick (dm)/Steiner (de); Knodt, Jerusalem/Molnar, Lorengar, Nentwig, Randva/J¡Vejzovic/Denize, Kapellmann.
Das Rheingold: Kuntzsch (dm)/DEmitz (de); Norup, Neumann, Tschammer, Rundgren, Slabbert, Clark, Schmil, Studer, Wullkopff.
Manon Lescaut: Arena (dm)/Samaritani (de); Kabaivanska, Blancas, Pinto.
Die Frau ohne schatten: Prick (dm)/Wenk (de); Koenig, Montgomery, Trekel-Burckhardt, Raffell, Vinzing/Tinsley, Winberger.
Don Giovanni: Kuhn (dm)/Patané (de); Bruson, Dean, Wimbergh, Sfiris, Pusar, Kincses, Peters, Echevarria.
Norma: Bonynge (dm)/Colusso (de): Sutherland, Pinto, Soffel, Surjan.
Temporada de primavera:
Don Pasquale: R.Abbad (dm)/Samaritani (de); Taddei, Romer, Gonzàlez, Welting.
Edip i Iocasta (Josep Soler) estrena mundial Ricci (dm)/Salvat (de); Tarrés, Artysz, Serra, Blancas.
Les contes d’Hoffmann: Ricci (dm)/de Tomasi(de); Lloris, Cortez, Peacick, Fassbender, Vilaresau, Kraus, Devlin.
La Traviata: Haider (dm)/Drobesch (de); Gruberova,O`Neill/Kraus, Brendel/Nucci.

Temporada 1986/1987:

Don Quichotte: Guingal (dm)/Faggioni (de); Senn, Raimondi, Bacquier/Trempont.
Götterdämmerung: Steinberg (dm)/Weber-von Ottenthal (de); Johns, Raffell, Schenk, Dene, Altmeyer/GReen, Hass, Minton.
Armide (Gluck):Ramin (dm)/Alnso (de); Caballé, Eder, Gallego, Baquerizo, Lindroos, Szirmay, Serra.
Carmen: Weikert (dm)/Madau-Díaz (de); Baltsa, Carreras, Grundheber/Serra, Borowska.
Aida: Ricci (dm)/Monjo (de); Grandis/Palatchi, Cossotto, Savova/Tarrés/Tmadze, Bartolini/Pinto, Vinco, McNeil.
Concert Montserrat Caballé, direcció C.F.Cillario col·laboració Josep Carreras (25è aniversari del debut de Caballé al Liceu).
Lulu: Cerha (dm)/Weber (de); Wise/Sonnenschein, Linos, Kaluza, Mazura, Hotter.
Luci Silla: Rudel (dm)/Patané (de); Drivala, Galleg, di Cesare, Pierotti.
Lucia di Lammermoor: Sanzogno (dm)/Patané (de); Serra, Gruberova, Dvorsky/Sebastian/Kraus, Scandiuzz.
Werther: Guingal (dm)/de Tomasi (de); Kraus, Sardinero, Scotto, Peters.
Saffo; Ramin (dm)/Giaccheri (de); Serra, Malakova, Caballé, Ordóñez.

Temporada 1987/1988

Il Trittico Roberto Abbado (dm)/Bussoti (de)
Il Tabarro: Cassis/Sardinero, Martinucci/Sotkilava, Stapp/Szendrenyi.
Suor Angelica: Chiara/Tomadze, Lilowa.
Gianni Schicchi: Panerai/Sardinero, Peters, Lilowa, Gonzàlez.
Tannhäuser: Fricke (dm)/Salvat (de); Stamm, Reece/McCray, Hynninen, Meier, Toczyska.
Mefistofele: Collado (dm)/Sagi (de); Giaiotti, Ordóñez, Caballé, Habereder.
Cavalleria Rusticana: Downes (dm)/Madau-Díaz (de); Obraztsova, Murgu, Serra, Uriz.
Pagliacci: Downes (dm)/Madau-Díaz (de); Rawnsley, Cotrubas, Giacomini, Serra, Ruíz.
La Clemenza di Tito: Mund (dm)/Patané (de); Hollweg, Lechner/Vaness/Hajossyva, Schmidt, Ghazarian, Schmiege, Knodt.
Un ballo in maschera: Mund (dm)/Gas (de); O’Neill, Pons Negri, Cssotto, Peters.
Der Freischütz: Schneider (dm)/Pizzi (de); Weber, Stajnc, Mathis, Ghazarian, Wlaschiha, Jerusalem, Rydl.
concert simfònic director Uwe Mund.
Fedora: Gatto (dm)/de Tomasi (de); Scotto, Peters, Domingo, Sardinero.
Il Trovatore: Gatto (dm)/ Karpo (de); Saccomani, Chiara, Cossotto/Cortez, Mauro/Bartolini, Vinco.
Otello: Ros-Marbà (dm)/Frisell (de); Atlantov/Sebastian, Bruson, Cotrubas, Perelstein.
La Gioconda: Mund (dm)/Pugliese (de); Bumbry, Cossotto, Cortes, Vinco, Mauro, Manuguerra.
Concert de l’orquestra filharmònica de Seül
Faust: Gatto (dm)/de Tomasi (de); Araiza, Nestrenko, Benackva, Gavanelli, Rmanó.
Doña Francisquita: Valdés (dm)/Alns (de); Lloris, Mestre, Kraus/Sánchez Gericó/Muñiz, ÁLvarez, Ruíz.
Der Fliegende Holländer: Wallat (dm)/Riber (de); Stamm, Meier, Schunk, Jahn, Sojer, Muff.

Temporada 1988/1989:

Recital Josep Carreras, Ronald Schneider (piano)

Don Carlo: Fulton (dm)/Riber (de); Raimondi/Zukowski, Lima/Lavirgen/Ordoñez/Dominguez, Cappuccilli/Belaza/Brendel, Stamm, Price/Tomadze, Toczyska/Nave.
Lucia di Lammermoor: Bonynge (dm)/Patané (de); Sardinero, Sutherland, Kraus, Dworchak.
Parsifal: Mund (dm)/Ponnelle (de); Estes, Rydl, Korn, Moll, Hofmann/Pell, Raffell, Randova.
Salome: Mund (dm)/Ulrich (de); Hierstermann, Baniewicz, Caballé, Muff/Brinkmann, Sojer.
Khovantxina: Kulka (dm)/Boshnakv (de); Salminen, Frusoni, Ochman, Welker, Talvela, Baldani.
Arabella: Prick (dm)/Médecin (de); Becht, Johson, Popp, Laki, Constantin, Seiffert, Protschka.
Tristan und Isolde: Schneider (dm)/Sagi (de); Kollo, Salminen, Caballé, Grundheber, Fassbaender/Bower.
Il Matrimonio Segreto: Gandolfi (dm)/Gas (de); Mariotti, Fabuel, Lloris, Cortez, Giménez, serra.
Die Meistersinger von Nürnberg: Mund (dm)/Riber (de); Weikl, Macurdy/Rydl, Prey, Frey, Ress, Patchell, Schmil.
Recital Samuel Ramey, John Fischer (piano)
Tancredi: Lewis (dm)/Pizzi (de); Palacio, Omilian/Weidinger/Lloris, Horne, Martinovic.
Messa da Requiem: Romano Gandolfi; Varady, Zajick, O’Neill, Talvela.
Lucrezia Borgia: Bnynge (dm)/Ionesco (de); Pertusi, Sutherland, Kraus, Dupuy.
Recital Lucian Pavarotti, Leone Magiera (piano)
Simfonia núm 2 Mahler: Uwe Mund, Barstow, Powell
Samson et Dalila: Delacôte (dm)/del Mnaco (de); Baltsa, Domingo, Fndary, Pons, Echevarria.

Temporada 1989/1990:

Cristobal Colon (Leonardo Balada) estrena mundial
Alcántara (dm)/Capobianco (de); Carreras/Córtez, Caballé/Negri, Chaussn/Baquerizo, ÄLvarez, Palatchi.
Ievgueni Oneguin: Txakarov (dm)/Samaritani (de); Freni, Dundekva, Gulyás, Masurok, Ghiaurov.
Adriana Lecouvreur: Gandolfi (dm)/del Mnac (de); Freni, Jovanovich, Domingo, Federici, Romero.
El Pessebre: Collado (dm); Caballé, Aparici, Gnzàlez, Serra, Echevarría.
La Fiamma: Collado (dm)/Mikó (de); Baniewicz, Pons, Ordóñez, Caballé, Szirmay, Gallego, Uriz.
Manon Lescaut: Varviso (dm)/Mariani (de); Freni, Dvorsky, Serra, Mariotti.
Recital ALfredo Kraus, Edelmiro Arnaltes (piano)
Elektra: Mund (dm)/Espert (de); Dunn/Hesse, Marton/Vinzing, Patchell, Winkler, Bröcheler.
Cosí fan tutte: Maag (dm)/Bondy (de); Villarroel/Madra, Zimmermann/Mentxaca, Duesing/Dicksn, Giménez/Pruett, Bradley/Fabuel, Krause/Nicolai.
I Puritani: Gatto (dm)/Sagi (de); Blake, Coni, Mazzola, Echevarría.
Boris Godunov: Kulka (dm)/Faggioni (de); Ghiaurov, Stutzmann, Rubin, Hierstermann, Rydl, Donati, Randova, Wimberger, Boldrini.
Concert de June Anderson, Ion Marin (director)
Missa Solemnis, Uwe Mund (dm); Vernette-Moore, Linos, Caber, Zulkowski.
Recital Chris Merritt, paino Harriet Lawson-Sain
Ariadne auf Naxos: Kulka (dm)/Ponnelle (de); Schmidt, Frey, Gruberova/Brooks, Gessendorf, Rauch.
Jenufa: Neumann/Krecmer (dm)/Gas (de); Blinkhof, Straka, Rysanek, Plech, Knobel.
Simon Bocanegra: Mund (dm)/Deflo (de); Cappuccilli/Tomowa-Sintow, Plishka, Aragall, Chausson.
Concert Aprille Millo, Eugene Kohn director.
Les Contes d’Hoffmann: Kohn (dm)/de Tomasi (de); Welting, Orciani, Haddon, ALperyn/Mentxaca, Shicoff, van Dam,Gautier.
Concert, Gandolfi director, González, Conesa, Benackova, Aler, Mikulas.

Temporada 1990/1991
Companyia de la Bayerische Staatsper de Munic.
Don Giovanni: Sawallisch/Schreier (dm)/Rennert (de); Allen/Titus/Hayward, Johansson/Filipova, Ramírez/Seiffert, Niculescu/Schmidt/Nielsen, Berger-Tuna/Dean, von Benza/Perry.
Concert orquestra GTL, Gandolfi; Vernette-More, Aragall, Palatchi, Ruiz.
Roberto Devereux: Bonynge (dm)/del Mnac (de); Gruberva/Weindinger,Soffel/Jvanovich, de la Mora/Cortez, Belaza/Frontali.
Un balo in maschera: Gandolfi(dm)/Gas (de); Dvorsky/Malagnini, Zancanaro, Tmowa-Syntow/Pick-Hieronimi, Crtez, Fabuel.
Die Walküre: Mund (dm)/de Ana (de); Schunk, Salminen, Estes, Secunde, Meier/Jones, Lipvosek.
Recital Pilar Lorengar, Miguel Zanetti (piano)
Simfonia núm 9 Beethoven: Mund (dm); Patchell, Alperyn, Cabero, Sotin.
Capriccio: Mund (dm)/Schaaf (de); Tomowa-Syntow, Schöne, Büchner, Grundheber, Vermilion.
Recital Marilyn Horne, Dan SAunders (piano)
Una cosa rara: Savall (dm)/Montabyés (de); Peters, Figueras, Fabuel, Palacio, Belaza, Fresán, Palatchi, Garrigosa.
Concert Bernd Weikl, Uwe Mund director.
Concert Dietrich Fischer-Dieskau. director Martin Fischer-Dieskau.
Il Barbiere di Siviglia: Olmi (dm)/ Hampe (de); Gonzàlez/Mateucci, Serra/Fissore, Bartoli/Pierotti, Rinaldi/Michaels-Moore, Palatchi/Ghiaurov.
Il Campanello: Ricci (dm)/Sagi (de); Dara, Villarroel, ALleryn, Serra, Ruiz.
Pagliacci: Ricci (dm)/Sagi (de); Cappuccilli, Hvorostovsky, González/Villarroel,Giacomini/Sebastian, Fortune.
Concert orquestra GTL: Gandolfi; Alperyn, Cabero, Cahill, di Mauro, Gonzàlez, Dohmen.
Recital Leila Cuberli, Rbert Kettelson (piano)
Tosca: Alcántara (dm)/Cobelli (de); Marton/Kalinina/Zampieri/Troitskaia, Aragall/Malagnini, Fondary/Milnes.
Recital Kiri Te Kanawa, Roger Vignoles.
Concert Alessandra Marc i Dolra Zajick, David Robertsn, director.
Recital Francisco Araiza (Die Schöne Müllerin) Jean Lemaire (piano)
Die Zauberflöte: Mund (dm)/Järvefelt (de); Moll, Araiza, Frei/Carter, Cassello, Rauch/Girlami.
Concert Alfredo Kraus, Gian-Paolo Sanzogno director
El Castell de Barbablava: Mund (dm) versió concert Kováts, Takács.

I aquí acaben oficialment les temporades assignades a la seva direcció artística, però de ben segur, òperes i repartiments de l’època de Her Hänseroth, van ser degudes a les gestions d’aquest apassionat de les veus, que com heu pogut comprovar, ni que sigui seguint de manera ràpida, és un goig i un luxe.

El Liceu havia que canviar, però amb la gestió artística de Lluís Andreu, els aficionats a l’òpera ens varem posar una mica al dia de les veus, fins i tot hem d’agrair-li que es programessin estrenes mundials, a part d’estrenes nacionals i primeres representacions al Liceu, potser el cim va ser aquell Moses und Aaron, tan impensable avui en dia, com impressionant.

El Liceu li deu molt, no dubto que l’honraran i homenatjaran com és degut. Descansi en Pau.

Tot el material d’aquest apunt està extret dels annals del Liceu (1947-1997)que va escriure el recordat Pau Nadal.

 

Un comentari

  1. Retroenllaç: Noticias de abril 2014 | Beckmesser

  2. tristany

    Peazo d’apunt! (quina novetat… ;)). Jo nomès en vaig gaudir dels esquitxos finals, però l’enlluernament que em va causar ja va resultar imparable. Moltes gràcies, senyor Andreu! Dep.
    I gràcies tb a tu per recordar-nos-ho. Molt bona setmana!

    M'agrada

    • Gràcies Tristany, van ser anys engrescadors, no només al Liceu, però el teatre necessitava una embranzida i el primer i decisiu impuls el va donar el tàndem Portabella-Andreu, amb molts encerts per el públic i més d’un problema per les administracions encara molt inexpertes.
      Tots érem joves!, alguns molt joves

      M'agrada

  3. Jordi

    El conjunt de les seves temporades fa molt de goig.
    Jo no vaig viure aquella època però molts noms són de disc.
    Hi ha molta repetició d’òperes però moltes per temporada.
    Altres temps i sembla que gloriosos.
    Descansi en pau

    M'agrada

    • Quan als finals dels 70 miraven les temporades dels teatres d’òpera amb molta enveja (Scala, MET, París, Londres), però sense arribar a les cotes musicals (per l’orquestra, ja que el cor va esdevenir referència mundial) f’aquests teatres, els repartiments van començar a ser molt atractius i en alguns casos (Parsifal, Carmen, Meistersinger, Faust, Tosca, Fanciulla, Don Carlo, Sanson et Dalila, Adrianes….) varem ser nosaltres els envejats.
      Anys d’il·lusió

      M'agrada

  4. El público operístico es muy exigente y a esas temporadas -que para ahora las quisiéramos- también poníamos peros, pero es innegable que en cuanto a cantantes, variedad y número de títulos hemos salido perdiendo, no sólo a nivel local sino internacional. Da sonrojo que una función tan mediocre como “La bohême” del Met de anteayer sea considerada un logro por alguien…

    El Sr. Andreu logró unas temporadas dignísimas, en las que únicamente la orquesta flaqueaba mucho, pero el coro estaba en un muy buen momento, gracias a la incorporación de Romano Gandolfi, con la asistencia de Vittorio Sicuri.

    Un recuerdo respetuoso, pues, para Luis Andreu a quien incluso llegué a ver cantando de barítono en ocho funciones, entre 1956 y 1966.

    M'agrada

  5. bocachete

    Sap greu: descansi en pau amb Kraus, Freni i tots aquests cantants que ens va portar durant aquests deu anys i que van marxar abans que ell. Li hem d’agrair tot plegat, com al Portabella, malgrat que no tot sortís bé, com sempre passa. Recordo aquelles primeres temporades que s’allargaven fins a la primavera… i després al maig… i cada cop més llargues. I què estrany era que la temporada no s’acabés i ja fes calor i tot al teatre. Però quines meravelles vam veure, tot plegat, i quines veus… Passar de Juanita Porras a repartiments com els donats era impensable en el 79, per exemple, quan el teatre semblava abocat al pitjor. Tant de bo tinguem un nou Andreu que ens revifi la situació, encara que sigui amb menys recursos.

    M'agrada

      • bocachete

        Ja l’he matat abans d’hora… Ai, pobreta! Espero que em perdoni des de Mòdena. Suposo que entre que es van morir bastant seguits el seu marit Ghiaurov, la Tebaldi, amb qui compartia tantes coses, i el seu paisà Pavarotti, els he barrejat al cap i ja l’he fet trespassar a l’altre món.

        M'agrada

      • Eduardo

        La querida “Nona” Freni, está muy viva y se pasea por los teatros de Italia con Raina.., perece ser que son buenas amigas. Por otro lado, en una entrevista a Ana María Martínez, ella confiesa que a pesar de sus años, sigue cantando muy bien!!!!!, pero solo puede y creo que se debe a la admiración que tiene Ana María por ella y su carrera…. los años pasan en vano!!!!!

        M'agrada

  6. Olave

    Que descanse en paz.
    Recuerdo aquellos años con añoranza. Entonces éramos muy jóvenes y casi para cada título que proponía el teatro era obligado comprarse los discos de vinilo y escuchar varias veces atentamente las óperas en casa y así disfrutar más en el Liceu. Y nuestros admirados artistas también eran jóvenes y sus voces frescas y radiantes. ¡Que ilusión se tenía por escucharlos en vivo…!

    M'agrada

    • Empezábamos de niveles paupérrimos y recuerdo la ilusión que nos hacían las presentaciones de las temporadas, mucho más imprevisibles que ahora, ya que no disponíamos, entre otras cosas, de las redes sociales que tanto ayudan a conocer tantas cosas.
      Leer esos repartos llenos de cantantes que hasta hacía poco solo veíamos en los discos o en aquella trasmisiones televisivas desde el MET o a la Scala, fue muy “entusiasmante”

      M'agrada

  7. Concep

    Els últims anys de Pàmies van donar pas a aquesta magnífica relació que ens has deixat.
    Va ser un Liceu molt emocionant, ple de nits magnífiques, però encara hereu d’un ranci estil.
    Recordo al senyor Andreu sempre elegant i agraeixo tot el que va fer per tornar al teatre el prestigi i la qualitat que quasi sempre ha tingut.
    No s’oblidarà fàcilment tot el que va fer.

    M'agrada

  8. alex

    Mi recuerdo y reconocimiento a Lluis Andreu ( por cierto e inicialmente allá a mitades de los años 50s, barítono en roles secundarios y que compartió escenario liceistico junto a la Olivero, Tebaldi, D’Angelo, Victoria de los Angeles, Poggi, Ferrandi, Raimondi, etc…) quien en la época del Consorci y junto al prócer Portabella ( que acabó arruinado por sus “desvelos económicos” pro Liceu), contrataron las mejores voces de la lírica existentes en los años 80s

    M'agrada

Deixa un comentari