IN FERNEM LAND

TANCREDI A LAUSANA (Bonitatibus-Pratt-Shi-Golossov;Dantone)


Avui us porto la versió de la bellíssima òpera de Rossini, Tancredi, en la versió que Ottavio Dantone va dirigir el mes passat a Lausana, amb la mezzosoprano (es necessita una contralt) Anna Bonitatibus com a protagonista i l’excel·lent Jessica Pratt com Amenaide, en un moment esclatant de la seva carrera.

El tenor xinés Yijie Shi canta el rol d’Argirio, mentre que Daniel Golossov defensa amb simple correcció el rol d’Orbazzano; i Camille Merckx i Mashal Arman no passen d’una discreció anodina.

Els veritables triomfadors de la vetllada són el director Ottavio Dantone amb una versió esplèndida, àgil, de so i concepció clàssica, encara molt mozartiana, vetllant per l’essència historicista de la versió i el refinament aristocràtic d’una partitura cabdal en l’esclat de la carrera del jove Rossini, i en menor mesura les dues protagonistes femenines.

Bonitatibus no té la veu rotunda d’una contralt rossiniana, però és una cantant distingida que brilla en els moments més elegíacs i que s’adapta i compenetra amb la vocalitat brillant i estratosférica de l’Amenaide de Jessica Pratt.

A la mezzo italiana li manca rotunditat, la seva veu és més idònia per els rols Colbran que no pas per a les contralts, seria més bona Semiramide que no pas Arsace. les mancances les supleix amb grans dosis de musicalitat i expressivitat, però en el registre greu queda massa anònima. L’estil hi és i desborda bon gust, optant per un cant més dolç i ornamentat que no pas heroic, quelcom que desvirtua el personatge.

Jessica Pratt juga a la fascinació vocal amb un cant eteri a la recerca de sonoritats suspeses i estaticismes sonors de indiscutible impacte. És obvi que domina el belcanto, si bé hi ha en el seu registre vocal una part que ha de treballar més, i en la recerca de la puresa obvia l’innegociable expressivitat que tot cantant no hauria de sacrificar mai.

El tenor xinès Yijie Shi té un registre agut molt sonor i penetrant, la veu corre bé i posseeix totes les coloratures necessàries. No té cap personalitat i tampoc sé  si haurà guanyat volum, un dels handicaps que tenia quan el vaig veure a Pesaro. El seu cant és fonamenta en el virtuosisme i hi ha en el seu registre vocal una zona greu que tendeix a desaparèixer, si bé el rol d’Argirio no és ni gaire fonamental, malgrat ser el tercer rol en importància. Deu ser, si més no  curiós, veure’l en escena fent de pare de l’Amenaide de Jessica Pratt que el deu doblar en alçada i amplada

Aquest no és el millor Tancredi de l’actualitat, us aviso, però és una òpera bellíssima que semblava gràcies a les monumentals interpretacions de Marilyn Horne que s’acabaria tornant a imposar, quelcom que no ha succeït per la manca de veus que li puguin fer veritable justícia. Només Podles i Kassarova en la plenitud van poder fer honor a un rol espectacular i exigent.

Us deixo en primer lloc amb la cavatina d’Amenaide del segon acte “Di mia vite infelice…No, che il morirnon è”, amb el preciós preludi de connotacions clàssiques que ens apropa tant a l’Orfeo de Gluck.

I ara escolteu el duo entre Tancredi i Argirio “M’abraccia Argirio…Ah se de’ malimiei” que presedeix a la cavatina anterior

Gioachino Rossini
TANCREDI
Melodramma eroico en dos actes
Libretto: Gaetano Rossi basat en el “Tancrède” de Voltaire

Tancredi – Anna Bonitatibus
Amenaide – Jessica Pratt
Argirio – Yijie Shi
Orbazzano – Daniel Golossov
Isaura – Camille Merckx
Roggiero – Mashal Arman

Opernchor Lausanne
Kammerorchester Lausanne

Director: Ottavio Dantone

27 de març de 2015

ENLLAÇ ÀUDIO

https://www.mediafire.com/folder/8jl38pjetsaou/TANCREDI_Lausanne_280415

Bona Diada de Sant Jordi!

Un comentari

  1. e

    Que bien Tancredi¡¡¡
    Solo he visto un video con Maria Bayo que me gustó mucho pero no encontré mas versiones de esta opera..
    La obertura es preciosa ,como todas las de Rossini
    Muchas gracias Joaquim y buen día

    M'agrada

  2. Retroenllaç: Noticias de abril de 2015 | Beckmesser

  3. Joaquim je n’ai pas Facebook mais je voulais juste vous dire que nous avons une Medea de Cherubini hors du commun à Genève, et que la dernière représentation demain soir vendredi 24 avril à 19h30 est retransmise en direct sur ARTE concert, sur internet, donc. Si vous voulez l’enregistrer et faire partager à vos fidèles lecteurs, dont je fais partie, cette pure merveille, ce serait un beau cadeau à leur faire! Gracias, Joaquim, per tot e buona nit!
    Agnès

    M'agrada

  4. Salvador

    Vaig estar a Lausanne, en l’estrena d’aquesta òpera, i coincideixo amb la teva apreciació.
    Dels rols principals la més fluixa va ser la Bonitatibus en el paper de Tancredi.
    Li falta cos i contundència en la seva veu i quan cantava amb algú li va costar estar al seu nivell.
    El tenor va ser de menys a més i em va agradar bastant la seva intervenció al principi del segon acte. En un teatre petit com el de Lausanne es va sentir perfectament.
    La Amenaide de Jessica Prat (un dels motius del meu desplaçament fins a Suïssa) va estar perfecta. També li va costar entrar en calor però quan es llança ja no hi ha qui la pari.
    En general el Tancredi va estar més que correcte.
    Com saps sóc un rossinià declarat i sempre que puc em desplace allà on hi hagi una de les seves obres amb bons cantants i sempre que les meves possibilitats ho permetin (gràcies a les low cost).
    Per cert, l’orquestra EXCEL·LENT. I el cor d’un gran nivell.
    I com sempre, gràcies per les teus enregistraments.

    M'agrada

    • Bonitatibus, cantant que aprecio, s’ha equivocat amb aquesta elecció, mai hauria de intentar cantar els rols de contralt senzillament perquè ella no ho és i tenint tants rols de la Colbran per fer, anar a buscar els que no li són propis només fa que perjudicar la seva carrera.

      M'agrada

Deixa un comentari