IN FERNEM LAND

TRIANT UN BENVENUTO CELLINI: “Sur les monts les plus sauvages”


Cellini

Amb l’arribada de Benvenuto Cellini al Liceu us proposo una nova tria, abans de l’apunt de presentació que publicaré el proper dimarts.

Per començar a ambientar les atmosferes seductores que esperen amb aquesta inspiradíssima obra de Hector Berlioz us proposo escoltar 9 versions de l’excelsa ària que Cellini canta al tercer acte o en segons quines versions, del segon acte “Sur les monts les plus sauvages“.

De les onze versions n’hi ha algunes que comencen directament amb l’ària, altres amb el recitatiu i fins i tot les hi ha que inclouen el preludi. 2 versions són en anglès, “malheureusement”, i una “purtroppo” en italià, dels 11 tenors només dos són francesos, el que no vol dir que els altres 9 no ho facin d’alló més bé

Seul pour lutter, seul avec mon courage,
Et Rome me regarde!
Rome! Allons vents inhumains,
Soufflez, gonflez les flots,
Et vogue dans l'orage
La nef de nos sombres destins.
Quelle vie!

Sur les monts les plus sauvages
Que ne suis-je un simple pasteur,
Conduisant aux pâtirages
Tous les jours un troupeau voyageur
Libre seul et tranquille
Sams labeur fatigant
Errant loin des bruits de la ville,
Je chanterais gaîment
Puis le soir dans ma chaumière
Seul ayant pour lit la terre,
Comme aux bras d'une mère
Je dormirais content.

Aquí els teniu, gaudiu-los a ells i a la sensacional ària de inspirada melodia i orquestració de somni, com és habitual en Berlioz.

Cellini1

Cellini 2

Cellini 3

Cellini 4

Cellini 5

Cellini 6

Cellini 7

Cellini 8

Cellini 9

Cellini 10

Cellini 11

I ara ve allò tan difícil d’escollir les 3 versions que més us hagin agradat, teniu temps fins la mitjanit del dissabte 7 de novembre. Jo publicaré els resultats el dia 8 que és el dia que si la vaga no ho impedeix, tindrà lloc la primera representació d’aquesta òpera al Gran teatre del Liceu.

Aquesta és una de les moltes perles que conté aquesta obra mestra de visió obligada, perquè qui sap quan trigarem a tornar-la a veure.

En parlaré dimarts vinent

Un comentari

  1. Eduardo

    Upss!!!! Joaquim, que discultad le has puesto, prefiero escuchar mucho antes de votar!!!!!! pero eso son las cosas que hacen diferente a tu blog, o debería decir “nuestro”, aunque viva en muy lejos!!!!!

    Liked by 1 person

    • Un’opera bellissima caro Arnaldo, che noi speriamo poter godere nel Liceu se il sciopero previsto a partire di domenica ci permette.
      Sarebbe un disastro che il titolo più desiderato della stagione, è stato finalmente annullato.

      M'agrada

  2. Retroenllaç: Noticias de octubre de 2015 | Beckmesser

  3. Gran aria , agotadora y más que difícil, no solo por los continuos ascensos y hasta algùn diminuendo, sino por el fraseo y sus regulaciones.
    Como muy que soy de ópera francesa, una gozada.
    He escuchado las 3 primeras ( mi ” amigo ” n° 2, tiene casi seguro una de mis nominaciones ) y el nº 3 pese a su emisión algo nasal, vaya agudos estratosféricos que pega !
    Seguiremos mañana un ratito con las restantes versiones

    Liked by 1 person

  4. Retroenllaç: Noticias de noviembre de 2015 | Beckmesser

  5. alex

    Por cierto , vaya campaña de marketing de la dirección del Liceu para vender entradas para estos Cellini!
    Parece quieran vender el Cellini como una obra circense y de la Monty Phyton, sin mencionar que se trata de una ópera compuesta por H. Berlioz con orquesta y voces! Lamentable desde el punto de vista musical

    M'agrada

  6. Kàtia

    Hola,he votat el que he pogut escoltar.Les versions 3/4 i 7 no s’han deixat.ho he provat diverses vegades però res de res,de tota manera no crec que hagués variat gaire la meva trïa.
    Gràcies no he conegut cap tenor,sí m’ha semblat trobar per aqui Krauss però la meva oïda es malèfica i segur que estic equivocada.
    Fins la propera trïa

    M'agrada

    • Encara no et diré gaire cosa però Kraus no hi és i mira que m’hagués agradat posar-lo, però tampoc li devia agradar gaire Berlioz i mira que jo crec que li hagués anat molt bé a la seva veu i al seu estil, però…

      M'agrada

  7. He passat una molt grata estona escoltant les 11 versions. Aquesta vegada no m’ha estat especialment difícil triar doncs, encara que totes les versions eren bones, n’hi ha tres que m’han captivat especialment.

    M'agrada

  8. colbran

    En esta ocasión la elección me ha sido mucho más sencilla. Me han gustado todas las interpretaciones menos una. Me ha sorprendido gratamente la versión italiana que ya había localizado en YouTube con anterioridad. He reconocido algunos de los cantantes y no los mejores, pues los hay que evitan el agudo o lo bajan de tono. Yo no sé si esa nota es optativa u obligada, pero prefiero escucharla a no escucharla, sobre todo si está bien emitida.

    Deliciosa aria, probablemente la mejor de las varias que tiene que interpretar el tenor/Cellini en esta magnífica ópera.

    Veremos quién ha sido el elegido con mayor número de votos.

    M'agrada

    • És l’avantatge o no, de utilitzar una ària d’una òpera poc coneguda i poc gravada. No vaig poder escollir gaire, més aviat vaig haver d’espavilar-me a trobar versions, ja que amb Youtube no en tenia prou.

      M'agrada

  9. marcozincone

    Bueno, me he lanzado! Espero no quedar en ridiculo…
    El 5 me ha parecido de gusto más modernillo, en todo caso he escogido los que me parecían menos esforzados en el agudo final. Estoy super-curioso de ver como acaba esto!

    M'agrada

Deixa un comentari