IN FERNEM LAND

EL QÜESTIONARI IFL DE JESUS GIRALT


Avui us porto el qüestionari de Jesus Giralt, un “infernemlandaire” que no conec personalment tot i que la seva cara no m’és gens desconeguda i de ben segur ens hem creuat mil i una vegada per els passadissos del Liceu, el Palau o l’Auditori.

El seu qüestionari ofereix unes variacions interessants als rebuts fins ara. Ell em deia en el e-mail que acompanyava les seves predileccions: “a continuació responc a les preguntes del qüestionari que m’has enviat. Faig la salvetat que, excepte a les preguntes 21 i 24, les meves respostes es refereixen a obres, representacions i persones  que he vist o sentit directament, sense mediacions discogràfiques o videogràfiques.”  quelcom que em sembla un matís importantíssim, i m’acaba dient allò que em dieu tots “Entenc que una enquesta, per la seva naturalesa, no permet matisacions. Però costa contestar segons que sense poder-les fer“.

Moltes gràcies Jesus Giralt per la teva fidelitat al blog i a totes les propostes que us plantejo.

  1. La primera vegada que vas anar a l’òpera quin any va ser? 1968
  2. A quin teatre? Gran Teatre del Liceu
  3. Quina òpera vas veure? La valquiria
  4. Els teus pares anaven o van a l’òpera? No
  5. Quin compositor operístic t’estimes més? Mozart
  6. Quina és l’aspecte que valores més d’una representació operística? Els cantants
  7. Quin és el teu tenor predilecte? Peter Schreier
  8. Quina és la teva soprano predilecta? Mirella Freni
  9. Quin és ell teu baríton predilecte? Sherrill Milnes
  10. Quina és la teva mezzosoprano predilecta? Elina Garanča
  11. Quin és el teu baix predilecte? Marti Talvela
  12. Quin és el teatre dels que has visita que més t’ha impressionat? Teatro Colón de Buenos Aires
  13. Podries viure en una ciutat sense teatre d’òpera? No
  14. Quina és la teva òpera predilecte? Così fan tutte
  15. Quina òpera detestes? Cap
  16. Valora de 1 a 10 la importància del director d’escena en una representació operística 7
  17. A quina ciutat del món que no sigui la teva i amb teatre d’òpera, t’agradaria viure? Berlín
  18. Quin és el llibretista operístic preferit? Hugo von Hoffmansthal
  19. Quin és el teu heroi de ficció operística? Posa del Don Carlos
  20. Quina és la teva heroïna de ficció operística? Leonore del Fidelio
  21. La gravació operística que t’enduries a l’illa deserta? El Cosi fan tutte dirigit per Colin Davies, cantat per Caballé, Baker, Cotrubas, Gedda, Ganzarolli i van Allan
  22. El director d’orquestra operístic preferit? Christian Thielemann
  23. El director d’escena preferit? Dmitri Txérniakov
  24. La representació operística que t’hagués agradat assistir? La Traviata de la Callas a la Scala, l’any 1955, dirigida per Visconti
  25. L’òpera barroca que més t’agrada? Giulio Cesare
  26. L’òpera clàssica que més t’agrada? Così fan tutte
  27. L’òpera romàtica que més t’agrada? Parsifal
  28. L’òpera del segle XX que més t’agrada? Jenufa
  29. L’òpera del segle XXI que més t’agrada? Written in the Skin
  30. Si poguessis escollir una vocalitat lírica, què t’agradaria ser: soprano, mezzosoprano, contralt, tenor, baríton o baix? Tenor

Us deixo el vídeo de la representació que en Jesus li hagués agradat assistir, “La Traviata” de Verdi en aquella mítica representació del Teatro alla Scala amb Giulini i Visconti dirigint a Callas, Di Stefano i Bastianini.

La setmana vinent coneixereu el qüestionari de Kàtia, la primera dona que me’l va enviar

Un comentari

  1. Eduardo

    Estimado Jesus, que buena selección, has tomado lo que viste y oíste, Freni es una mis sopranos favoritas, pero con la limitación de un solo nombre la tenido que dejar de lado, lo importante es que la he podido disfrutar y mucho en varios roles. En cuanto a la representación que te hubiese gustado estar, es perfecta, veo en lo que yo llamo “la biblia de Callas” el libro de Ardoin/Fitzgerald, las fotos una y otra vez, en el audio su “Amami Alfredo” es más pasional jamas haya que escuchado.

    M'agrada

    • Esa Traviata de la Scala ha hecho mucho bien pra la historia de la ópera y también mucho daño, por lo dificilmente superable y por los viudos de Callas que se cargaron precisamente a Freni, entre otras muchas, cuando se atrevió a cantar Violetta en la Scala bajo la dirección de Karajan.

      M'agrada

  2. jordifosal

    Són molt instructius aquests qüestionaris perquè de cop i volta he recordat a Peter Schreier un cantant que ja tenia oblidat i en canvi el tinc en moltes gravacions heredades del meu pare.

    M'agrada

  3. Guillem

    És veritat que en escollir una sola opció en deixes altres que també potser t’agraden tant com la triada ..En el meu cas, m’estimo més un cantant per un repertori (italià, alemany, francès,etc.) i un altre per un de diferent…. fins i tot algun artista en particular per a una determinada òpera . Per això vaig haver de pensar-hi moltes vegades abans de respondre. I en veure el meu qüestionari acabat, jo mateix em vaig quedar sorprès del resultat!
    Ah, el meu Teatro Colón! Abans creia que sentia adoració per aquella sala perquè sóc argentí i a l’Argentina quan menciones aquest teatre tothom fa “OHHHHHHHH” amb cara de reverència malgrat que no hi hagin estat mai. És l’edifici més emblemàtic en l’imaginari col·lectiu, sinònim d’excel·lència artística material i humana no només de Buenos Aires sinó del país sencer. Però ara, després d’haver visitat uns quants teatres per tot arreu, tots meravellosos en si mateixos, aprecio encara més aquella sala perduda a la fi del món. Té una màgia difícil de descriure i una acústica que et deixa sense paraules. Em cau la bava mentre escric . Esteu avisats! Si estimeu la vostra salut mental, millor no dir aquesta paraula davant meu…ha ha ha ha!

    M'agrada

    • És clar, és quasi bé impossible trobar cantants tan versàtils per cobrir tots els repertoris, però a l’hora de triar cal analitzar moltes coses i segurament com que el repertori determinarà molt, és possible que sigui una ajuda. Si ets wagnerià, mozartià o verdià el més probable és que els teus cantants siguin wagnerians, mozartians o verdians, és clar que també podries anar combinant les preferències per tal de no encasellar-te- les opcions són moltes i descartar sempre és dolorós. Forma part del qüestionari.
      Estem esperant amb ànsia el teu

      M'agrada

Deixa un comentari